8:00
Registration/Signing-in | Registrierung/Anmeldung

Welcome | Willkommen

9:00-9:15
Welcome | Begrüßung Prof. Dr. Michael Bargende, Chairman of the Board FKFS, Managing Director IVK, University of Stuttgart
9:15-9:30
Opening Address | Grußwort Prof. Dr. Thomas Graf, Vice Rector for Knowledge and Technology Transfer of the University of Stuttgart
9:30-10:00
Start-up culture in a multi-national Group – A contradiction? | Start-up culture in a multi-national Group – A contradiction? Dr. Rolf Bulander, Member of the Board of Management, Robert Bosch GmbH, Chairman of the Business Sector Mobility Solutions
10:00
Coffee break | Kaffeepause

Future Business Models in the Automotive Industry | Zukünftige Geschäftsmodelle in der Automobilindustrie

10:30-11:15
Make or break – Automotive business models at crossroads | Nichts bleibt wie es war - Automotive Geschäftsmodelle 2030+ Ralf Kalmbach, Bain & Company Germany, Inc.
11:15-12:00
Digital value chain 2030+ – 360° | Digitale Wertschöpfungskette 2030+ - 360° Jörg Gnamm, Bain & Company Germany, Inc.

Driving Dynamics | Fahrdynamik

10:30-11:00
Analysis of rollover behavior of SUVs in the early phase of chassis development | Analyse des Kippverhaltens von SUVs in der frühen Phase der Fahrwerkentwicklung Fan Chang, G. Prokop, IAD, TU Dresden; S. van Putten, AUDI AG
11:00-11:30
Next generation 3D vehicle dynamics test system - Software and control concept | Der neue 3D Fahrzeugdynamikprüfstand - Software und Regelungskonzept Alexander Ahlert, D. Zeitvogel, W. Krantz, IVK, Universität Stuttgart; J. Neubeck, FKFS; J. Wiedemann, FKFS/IVK, Universität Stuttgart; F. Boone, R. Orange, MTS Systems Corporation
11:30-12:00
Driving dynamics in the Formula Student | Fahrdynamik in der Formula Student Marc Möckl, Christian Lichtenberg, Rennteam Uni Stuttgart e.V.

Hybrid I | Hybrid I

10:30-11:00
High-level phlegmatization of an ICE for the use in a series hybrid powertrain | Hochgradige Phlegmatisierung eines Verbrennungsmotors für einen seriellen Hybrid Bojan Jander, R. Baar, TU Berlin
11:00-11:30
Combustion engine concepts with extended expansion in hybrid powertrains | Verbrennungsmotorkonzepte mit verlängerter Expansion innerhalb von Hybridantriebssträngen Morris Langwiesner, C. Krüger, S. Donath, Daimler AG; M. Bargende, FKFS/IVK, Universität Stuttgart
11:30-12:00
Adaptive energy management strategy for a heavy-duty truck with a P2-hybrid topology | Adaptive energy management strategy for a heavy-duty truck with a P2-hybrid topology Sven Schulze, M. Mühleisen, G. Feyerl, FH Aachen; S. Pischinger, VKA, RWTH Aachen University

Turbo Charging | Aufladung

10:30-11:00
Modeling of a map based turbocharger in a three dimensional engine environment | 3D-CFD Simulationen für Vollmotoren mit Turbolader Andreas Kächele, M. Chiodi, FKFS; M. Bargende, FKFS/IVK, Universität Stuttgart
11:00-11:30
Impact of compressor induced acoustic excitations on the accuracy of the air flow measuring signal | Einfluss von verdichterinduzierten akustischen Anregungen auf die Signalgüte des Luftmassenmessers Matthias Hamann, L. Erbig, M. Matt, Y. Bogachik, O. Kalkan, M. Onischke, Daimler AG
11:30-12:00
CFD simulation of scroll compressors with axial and radial clearances and thermal deformation | Strömungssimulation eines Scrollverdichters mit Axial- und Radialspalten und thermischer Deformation Jan Hesse, A. Spille-Kohoff, R. Andres, F. Hetze, CFX Berlin Software GmbH

Networking and Architecture I | Vernetzung und Architektur I

10:30-11:00
Towards a standardized reference architecture for vehicle-to-backend platforms: Motivation and benefits | Auf dem Weg zu einer standardisierten Referenzarchitektur für vehicle-to-backend Plattformen: Motivation und Vorteile Markus Glaab, Elektrobit Automotive GmbH
11:00-11:30
Safe computing with central ECUs | Safe Computing mit Domänen-Steuergeräten Drazen Baic, P. Langjahr, W. Haas, A. Fessard, Bosch Engineering GmbH
11:30-12:00
From the environmental model to the intelligent engine stop start system | Vom Umfeldmodell zur intelligenten Auto-Start-Stopp-Funktion Elias Wiedemann, M. Karl, C. Ebner, A. Sonntag, BMW AG

Future of Automotive Assembly I | Zukunft der Automobilmontage I

10:30-11:00
Challenges of a safe value-added production logistics of the future | Herausforderungen einer sicheren wertschöpfenden Produktionslogistik der Zukunft Karl-Heinz Wehking, D. Korte, M. Hagg, IFT, Universität Stuttgart
11:00-11:30
Flexible production systems as an answer to a volatile environment | Flexible Produktionssysteme als Antwort auf ein volatiles Marktumfeld Werner Köhl, C. Siedelhofer, G. Siegmund, C. Schuster, S. Mayer, A. Bloemer, BMW Group
11:30-12:00
Basic principles of agile assembly in the automotive industry | Grundprinzipien wandlungsfähiger Montagen in der Automobilindustrie Petra Foith-Förster, T. Dietz, T. Bauernhansl, Fraunhofer IPA
12:00
Lunch break | Mittagspause

Keynote | Keynote

13:00-13:30
The direction of future powertrain toward the electric mobility era | The direction of future powertrain toward the electric mobility era Masanori Sugiyama, Executive General Manager of Toyota Motor Corporation

Powertrain Concepts | Antriebskonzepte

13:35-14:05
Homogeneous lean burn engine combustion system development – Concept study | Konzept Studie zur Entwicklung eines homogenen Mager-Brennverfahrens Pawel Luszcz, K. Takeuchi, P. Pfeilmaier, M. Gerhardt, Toyota Motorsport GmbH; P. Adomeit, A. Brunn, C. Kupiek, B. Franzke, FEV Europe GmbH
14:05-14:35
AUDI h-tron – A key-technology to meeting the requirements for sustainable drive concepts | AUDI h-tron – ein Schlüssel zur Erreichung der Anforderungen an nachhaltige Antriebskonzepte Jürgen Jablonski, P. Hackenberg-Wiedl, S. Rank, AUDI AG
14:35-15:05
The new Porsche GT engine family: The perfect link between motorsports and road car engines | Der neue Porsche GT Motorbaukasten: Die perfekte Symbiose zwischen Motorsport und Straßenmotoren Roland Sargenti, W. Buck, T. Mader, M. Hendess, D. Raabe, Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG
15:05-15:35
Development of an innovative combustion process: Spark-assisted compression ignition | Entwicklung eines innovativen Verbrennungsprozesses: Spark-Assisted Compression Ignition Marco Chiodi, A. Kächele, FKFS; M. Bargende FKFS/IVK, Universität Stuttgart; D. Koch, G. Wachtmeister, TU München; D. Wichelhaus, Volkswagen Motorsport (until Nov. 2017)

Emissions | Emissionen

13:35-14:05
Measures to fulfill "Real Driving Emission (RDE)" with Diesel passenger cars | Maßnahmen zur Erfüllung der Realfahremissionsanforderungen mit Diesel PKW Dirk Naber, S. Bareiss, A. Kufferath, M. Krüger, H. Schumacher, Robert Bosch GmbH
14:05-14:35
Additive manufactured open cell structures: Promising substrates for automotive catalysts | Additive manufactured open cell structures: Promising substrates for automotive catalysts Panayotis Dimopoulos Eggenschwiler, V. Papetti, Empa; F. Lucci, Philip Morris Products S.A.; A. Ortona, SUPSI Institute CIM for Sustainable Innovation
14:35-15:05
CFD framework for the modeling of aftertreatment systems: Application to the study of an electrically heated DOC for Diesel engines | CFD framework for the modeling of aftertreatment systems: Application to the study of an electrically heated DOC for Diesel engines Gianluca Montenegro, A. Della Torre, A. Onorati, Politecnico di Milano
15:05-15:35
How to compare global and local pollutant emissions | Wie können globale und lokale Schadstoffemissionen verglichen werden Friedrich Dinkelacker, F. Galli, ITV, Leibniz Universität Hannover

Chassis Control Systems | Fahrwerksregelsysteme

13:35-14:05
Suspension influences on a steer-by-wire torque vectoring vehicle | Suspension influences on a steer-by-wire torque vectoring vehicle Gerald Reiter, K. Polmans, C. Miano, thyssenkrupp Presta AG; A. Hackl, C. Lex, FTG, TU Graz
14:05-14:35
Vehicle simulation environment enabling model-based systems engineering of chassis control systems | Simulationsplattform zum modellbasierten Systems Engineering von Fahrwerkregelsystemen Christopher Braunholz, W. Krantz, IVK, Universität Stuttgart; J. Wiedemann, FKFS/IVK, Universität Stuttgart; I. Scharfenbaum, U. Schaaf, A. Ohletz, AUDI AG
14:35-15:05
Control strategy for electromechanical active roll stabilization | Regelstrategie für eine elektromechanische aktive Wankstabilisierung Igor Illg, A. Freuer, M. Eisenbarth, G. Nareyko, T. Koch, Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG
15:05-15:35
Innovative torque vectoring control concept to generate predefined lateral driving characteristics | Innovatives Torque Vectoring-Regelkonzept zur querdynamischen Fahrverhaltensaufprägung Alexander Fridrich, W. Krantz, IVK, Universität Stuttgart; J. Wiedemann, FKFS/IVK, Universität Stuttgart; J. Neubeck, FKFS

Small Engines / Predictions | Kleinmotoren / Vorhersage

13:35-14:05
Image-producing knocking investigations in a two-stroke SI engine | Bildgebende Klopfuntersuchungen an einem Zweitakt-Ottomotor Florian Schumann, K. W. Beck, T. Seidel, T. Gegg, ANDREAS STIHL AG & Co. KG; J. Weßling, F. Sobek, B. Kehrwald, MOT GmbH
14:05-14:35
Analysis of the impact of information about future driving situations on the energy consumption | Analyse des Einflusses von Informationen über die vorausliegende Fahrsituation auf den Energiebedarf Tobias Schürmann, D. Görke, S. Schmiedler, J. Strenkert, Daimler AG; K. A. Böhm, Hochschule Esslingen; M. Bargende, FKFS/IVK, Universität Stuttgart
14:35-15:05
Investigation of the holistic energy demand of different power train topologies under realistic boundary conditions | Investigation of the holistic energy demand of different power train topologies under realistic boundary conditions Benedikt Hollweck, J. Wind, Daimler AG; C. Schnapp, F. Stöber, D. Pfeffer, NuCellSys GmbH
14:35-15:05
Metal matrix composites in handheld power tools | MMC in handgetragenen Arbeitsgeräten Niklas Enander, Andreas Hillby, Husqvarna AB

Networking and Architecture II | Vernetzung und Architektur II

13:35-14:05
Centralized administration of diagnostic and update processes for cloud mirrored vehicles | Zentralisierte Verwaltung von Diagnose- und Flashabläufen für in der Cloud abgebildete Fahrzeuge Michael Eberspächer, M. Grimm, FKFS; H.-C. Reuss, FKFS/IVK, Universität Stuttgart
14:05-14:35
Big data for assisted and autonomous driving | Big data for assisted and autonomous driving Tobias Abthoff, A. Pawlik, T. Bonfert, N. John, S. Karl, T. Klein, L. Oser, F. Navarrete, J. Ventura, J. Villaveces, A. Villwock, NorCom Information Technology AG
14:35-15:05
The connected car and its new possibilities for diagnosis of the internal combustion engine | Neue Diagnosekonzepte für den Verbrennungsmotor durch das vernetzte Fahrzeug Lars Hagen, A. Walter, Robert Bosch GmbH; M. Bargende, FKFS/IVK, Universität Stuttgart
15:05-15:35
Requirements and systems engineering for complex systems | Requirements und Systems Engineering komplexer Systeme Christof Ebert, Vector Consulting Services; F. Kirschke-Biller, Ford

Future of Automotive Assembly II | Zukunft der Automobilmontage II

13:35-14:05
The future of manufacturing: The first modular seat factory in Eastern Europe | Produktion der Zukunft: Die erste modulare Sitzfabrik in Osteuropa Lutz Wünn, Brose Fahrzeugteile GmbH & Co. KG
14:05-14:35
Challenges for car body shops of electric sports cars | Challenges for car body shops of electric sports cars Marian Bichler, T. Böhm, Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG; A. Kampker, J. Triebs, RWTH Aachen University
15:35
Coffee break | Kaffeepause

Hybrid II | Hybrid II

16:00-16:30
48 V by Mercedes-Benz | 48 Volt by Mercedes-Benz Thomas Mundinger, K. Wanner, M. Weber, Daimler AG
16:30-17:00
A modular concept for hybridized manual transmissions | Ein modulares Konzept für hybridisierte Handschaltgetriebe Frank Casimir, GETRAG FORD Transmissions GmbH - Magna Powertrain
17:00-17:30
Development of a 48V P0 demonstration vehicle with eBooster® air charging | Development of a 48V P0 demonstration vehicle with eBooster® air charging Wolfgang Wenzel, S. Mohon, M. Griffen, P. Keller, K. Van Maanen, L. Xiaobing, BorgWarner Inc.; V. Negandhi, EngSim Corporation
17:30-18:00
Development of 48V powertrain systems at Mercedes-Benz | Entwicklung von 48V-Antriebssystemen bei Mercedes-Benz Michael Timmann, R. Inderka, T. Eder, Daimler AG

Injection (Diesel / Urea) | Einspritzung (Diesel / Harnstoff)

16:00-16:30
Double injection SCR – Bosch’s development for future emission regulations | Double Injection SCR – Boschs Weiterentwicklung für zukünftige Emissionsanforderungen Tobias Bayer, D. Samuelsen, S. Bareiss, M. Chaineux, Robert Bosch GmbH
16:30-17:00
Reduction of perturbations on spray force measurements for quantification of Diesel sprays | Reduzierung der Störeinflüsse auf Strahlkraftmessungen zur Quantifizierung von Dieselsprays Hans Römisch, T. Hergemöller, Daimler AG; M. Bargende, FKFS/IVK, Universität Stuttgart
17:00-17:30
Validation of design- and development-tools for Diesel injectors with measurements from a single cylinder research engine | Validierung von Auslegungs- und Entwicklungswerkzeugen für Dieselinjektoren anhand von Messungen an einem Einzylinder Forschungsmotor Martin Drescher, F. Pinkert, FVTR GmbH; I. Najar, IKV, Universität Rostock
17:30-18:00
Investigation on the influence of nozzle geometry variations on Diesel jets | Untersuchung des Einflusses der Düsengeometrie auf das Verhalten von Dieselsprays Corina Slocinski, T. Hergemöller, Daimler AG; M. Bargende, FKFS/IVK, Universität Stuttgart

Automated Driving / HMI | Automatisiertes Fahren / HMI

16:00-16:30
The automotive digitalization – The way from driving yourself to highly automated driving | Die Fahrzeugdigitalisierung – Der Weg vom Selbstfahren zum hochautomatisierten Fahren Thomas Stottan, AUDIO MOBIL GmbH
16:30-17:00
Cognitive ergonomics: Extravagance or mandatory functional safety requirement | Kognitive Ergonomie: Luxusproblem oder notwendige Voraussetzung für funktionale Sicherheit? Marc Schneider, MBtech Group GmbH & Co. KGaA
17:00-17:30
Framework for interactive testing and development of highly automated driving functions | Framework zum interaktiven Testen und Entwickeln hochautomatisierter Fahrfunktionen Martin Kehrer, J. Pitz, T. Rothermel, FKFS; H.-C. Reuss, FKFS/IVK, Universität Stuttgart

NVH I | NVH I

16:00-16:30
Requirements on driving dynamics in autonomous driving with regard to motion and comfort | Objektivierung Schwingungskomfort: Anforderungen an die Fahrdynamik für hochautomatisiertes Fahren Georg Burkhard, S. Vos, N. Munzinger, BMW Group; E. Enders, TU München; D. Schramm, ISYM, Universität Duisburg-Essen
16:30-17:00
Process for early prediction of noise induced by damper struts | Verfahren zur frühzeitigen Prognose des Geräuschverhaltens von Dämpferbeinen Tobias Brenner, T. Hofmann, J. Hupfeld, Daimler AG; D. Bestle, BTU Cottbus-Senftenberg
17:00-17:30
Simplified model for self-excited rear-axle-vibrations | Vereinfachtes Simulationsmodell für selbsterregte Hinterachsschwingungen Sebastian Wagner, G. Vena, BMW Group; D. Schramm, ISYM, Universität Duisburg-Essen
17:30-18:00
Generation of optimal shim stacks for valves in automotive dampers | Generierung eines optimalen Aufbaus von Federscheibenventilen in Fahrzeugstoßdämpfern Timo Hofmann, T. Brenner, J. Hupfeld, Daimler AG; D. Bestle, BTU Cottbus-Senftenberg

Sensors / Actuators / Components | Sensoren / Aktuatoren / Komponenten

16:00-16:30
Sensor fault-tolerance for the actuator of an electric power steering system | Sensor-Fehlertoleranz des Aktors einer elektrischen Servolenkung Philipp Keßler, R. Isermann, IAT, TU Darmstadt
16:30-17:00
Rotational speed sensor for high temperature | Drehzahlsensor für höhere Temperaturen Klemens Gintner, HS Karlsruhe
17:00-17:30
Synthetic oil filter media facing present challenges in mobility | Aktuelle Herausforderungen der Antriebstechnologien erfordern synthetische Ölfiltermedien Richard Bernewitz, B. Meister-Magsino, F. van Uffelen, N. Werchner, A. Kilian, A.-L. Winkler, H. Banzhaf, MANN+HUMMEL GMBH
17:30-18:00
Innovative filtration solutions for electric mobility | Innovative filtration solutions for electric mobility Michael Harenbrock, MANN+HUMMEL GMBH

Digitalization I | Digitalisierung I

16:00-16:30
Seamless simulation toolchain for virtual engineering and virtual commissioning of smart factories | Seamless simulation toolchain for virtual engineering and virtual commissioning of smart factories Jos Höll, C. König, Y. Ritter, TWT GmbH; F. Auris, T. Bär, S. Süß, Daimler AG; M. Paul, Festo AG & Co. KG
16:30-17:00
Manufacturing Smart Services for automotive production lines | Manufacturing Smart Services for automotive production lines Ulrich Odefey, F. Baumann, G. Grünert, S. Hudert, TWT GmbH; M. Zimmermann, M. Falkenthal, F. Leymann, IAAS, Universität Stuttgart
17:00-17:30
A container-based architecture for the flexible coupling of communication protocols | Ein containerbasiertes Architekturkonzept zur flexiblen Kopplung von Kommunikationsprotokollen Timur Tasci, A. Schmidt, M. M. Strljic, A. Verl, ISW, Universität Stuttgart
17:30-18:00
A data model for data gathering from heterogeneous IoT and Industry 4.0 applications | Ein Datenmodell zur Sammlung von Informationen aus heterogenen IoT und Industrie 4.0 Anwendungen Matthias Milan Strljic, T. Tasci, A. Schmidt, T. Korb, O. Riedel, ISW, Universität Stuttgart
18:00
End of the parallel sections | Ende
18:30
Social evening to take place in the »Alte Stuttgarter Reithalle« | Festlicher Abendempfang in der »Alten Reithalle«