Program Download 2020

8:00
Registrierung/Anmeldung | Registrierung/Anmeldung

Welcome | Begrüßung

9.00 - 9.05
Welcome | Begrüßung Hans-Christian Reuss, FKFS/IVV, Universtität Stuttgart
9.05 - 9.15
Opening Address | Grußwort Wolfram Ressel, Universität Stuttgart
9:15 - 9:30
Opening Address | Grußwort Ministerialdirektor Ulrich Steinbach, Ministerium für Wissenschaft, Forschung und Kunst BW

Plenary I | Plenar I

09.30 - 10.00
Future of Mobility | Future of Mobility Christian Stach, Robert Bosch GmbH
10:00 - 10:30
Coffee break | Kaffeepause

Strategies for Passenger Car Drivetrains 2030 | Strategien Pkw-Antriebe 2030

10.30 - 11.00
Passenger Car Powertrains and Future Energy Scenarios: CO2 Compliance versus Affordability and Lifecycle Emissions | PKW-Antriebe und künftige Energieszenarien: CO2 Compliance versus Leistbarkeit und Lifecycle Emissionen Günter Fraidl, AVL List GmbH ; B. Enzi, C. Martin, M. Rothbart, AVL List GmbH
11.00 - 11.30
Challenges of the WLTP Emission Regulations from an OEM Perspective | Herausforderungen der WLTP Emissionsvorschriften aus Sicht des Fahrzeugherstellers Roland Kemmler, Daimler AG ; C. Müller, T. Deuschle, M. Liebing, S. Tyslik, Mercedes-Benz AG
11.30 - 12.00
Is the Hybrid Drive the right Concept for Fulfilling the CO2-Emission Legislation of the Year 2030? | Ist der Hybrid das richtige Konzept zur Erfüllung der CO2-Emissionsanforderungen 2030? Gerald Eifler, ElringKlinger Motortechnik GmbH ; A. Dau, ElringKlinger Motortechnik GmbH

Mobility I | Mobilität I

10.30 - 11.00
“Increasing Mobility” | „Steigende Mobilität“ Rainer Röck, Ingenieurbüro Röck
11.00 - 11.30
People Mover Concept of Tomorrow | People Mover Konzept der Zukunft Felix Jakob, AKKA Technologies
11.30 - 12.00
Last Mile E-Van and Body with integrated Batteries | Innenstadtbelieferung last mile mit E-Van und Kofferaufbau mit Integral-Akkus Jürgen Erhardt, Erhardt GmbH Fahrzeug + Teile

Aerodynamics | Aerodynamik

10.30 - 11.00
The Role of Virtual Simulation in Aero-Development of Lamborghini Supercars | The Role of Virtual Simulation in Aero-Development of Lamborghini Supercars Antonio Torluccio, Automobili Lamborghini Spa
11.00 - 11.30
Active Aerodynamics to Increase the Features of a Motorcycle | Active Aerodynamics to Increase the Features of a Motorcycle Giovanni Lombardi, University of Pisa ; M. Maganzi, E. Pasqualetto, CUBIT S.c.a.r.l.
11.30 - 12.00
Efficient CFD Methods for Assessment of Water Management | Efficient CFD Methods for Assessment of Water Management Martin Novak, ICON ; J. Papper, R. Devaradja, ICON; M. Černý, Skoda Auto a.s.

Transmissions | Getriebe

10.30 - 11.00
Wet Clutch as an Enabler of costefficient, hybrid drive Systems - Decoupling as functional Extension | Die nasslaufende Kupplung als Enabler kosteneffizienter, hybrider Antriebssysteme Arne Bischofberger, Karlsruher Institut für Technologie (KIT) - IPEK Institut für Produktentwicklung ; A. Albers, S. Ott, IPEK, Karlsruher Institut für Technologie (KIT)
11.00 - 11.30
Objectified Evaluation of Shifting Quality of manual Transmissions during real Operation | Objektivierte Bewertung der Schaltqualität von Handschaltgetrieben im Realbetrieb Daniel Trost, FKFS ; E. Brosch, FKFS; H.-C. Reuss, FKFS/ IVK, Universität Stuttgart
11.30 - 12.00
Gearbox Simulation for EVs: Optimization between Gear Rating, available Space and NVH Requirements | Gearbox Simulation for EVs: Optimization between Gear Rating, available Space and NVH Requirements Chhaya Chavan, hofer Powertrain Gmbh ; T. Heidlauf, hofer Powertrain; J. Langhart, KISSsoft AG

ADAS & Autonomous Driving | ADAS & Autonomes Fahren

10.30 - 11.00
AI for New ADAS User Interfaces: Opportunities through Cooperation or Risks? | KI für neue ADAS User Interfaces: Chancen durch Kooperation oder Risiken? Ulrich Bodenhausen, Vector Consulting Services GmbH
11.00 - 11.30
Determination of secured Lane Information for highly automated Vehicles | Ermittlung einer abgesicherten Fahrspurinformation für hochautomatisierte Fahrzeuge Sven Eckelmann, Hochschule für Technik und Wirtschaft Dresden ; T. Trautmann, J. Fabich, Hochschule für Technik und Wirtschaft Dresden
11.30 - 12.00
Virtual Validation of Autonomous Vehicle Safety through Simulation-based Testing | Virtual Validation of Autonomous Vehicle Safety through Simulation-based Testing Mustafa Saraoğlu, Technishe Universität Dresden ; Q. Shi, A. Morozov, K. Janschek, IfA, TU Dresden

Charging | Ladung

10.30 - 11.00
Scalable EV Charging System with central Infrastructure and DC distribution Grid | Skalierbares Elektrofahrzeug-Ladesystem mit zentraler Infrastruktur und Gleichstrom-Verteilnetz Taleb Janbein, Robert Bosch GmbH ; T. Weil, E. Hoevenaars, Robert Bosch GmbH
11.00 - 11.30
100+ Charging Points - Grid friendly intelligent Load & Charge Management - ChargeBIG in Operation | 100+ Ladepunkte - netzdienliches Last- & Lademanagement - chargeBIG Ladeinfrastruktur im Betrieb Sebastian Ewert, MAHLE International GmbH ; W. Krepulat, M. Gerstadt, MAHLE International GmbH; H. Stamer, eliso GmbH
11.30 - 12.00
Energy und Automotive – Challenges for Grid Integration of E-Mobility | Energie und Automotive - Herausforderungen bei der Netzintegration Ursel Willrett, IAV GmbH
12:00 - 13:00
Lunch | Mittagspause

Next Generation Mobility | Mobilitätswende

13.00 - 13.30
A mobility study in commercial and industrial areas of Stuttgart – experiences and conclusions promoting intermodality of commuters | Erkenntnisse und Folgerungen aus einer Firmen- und Pendlerbefragung in Stuttgarter Gewerbegebieten zum Mobilitätsverhalten und zur Förderung der Intermodalität Günter Sabow, Wirtschafts- und Industrievereinigung Stuttgart e.V.
13.30 - 14.00
Mobility Living Lab at the University of Stuttgart | Mobility Living Lab an der Universität Stuttgart Wolfram Ressel, Universität Stuttgart
14.00 - 14.30
Future of multi-modal Mobility | Future of multi-modal Mobility Jürgen Schlaht, Siemens Mobility GmbH

Mobility II | Mobilität II

13.00 - 13.30
Emission-free Driving | Emissionsfreies Fahren Gunnar-Marcel Klein, MANN+HUMMEL International GmbH & Co. KG
13.30 - 14.00
Towards a CO2-free Mobility System in Germany from a technological Point of View | Wege zu einem CO2-freien Mobilitätssystem in Deutschland aus technologischer Sicht Michael Kühn, E@motion GmbH ; P. Burghardt, H.-G. Hummel, E@motion GmbH
14.00 - 14.30
Potentials for the Implementation of emission-free autonomous Delivery Traffic in inner Cities | Potentiale zur Implementierung eines emissionsfreien autonomen Lieferverkehrs in Innenstädten Dennis Wedler, IKT, TU Braunschweig ; T. Vietor, IKT, TU Braunschweig

Electric Motors | Elektromotoren

13.00 - 13.30
Insulation of Electrical Motors – Potential to increase Performance of future electrical Powertrains | Isolation von E-Antrieben – Potential zur Steigerung der Performance zukünftiger Antriebssysteme Moritz Kilper, Daimler AG ; H. Naumoski, Daimler AG
13.30 - 14.00
Optimized System Design of electric Drivetrains regarding Efficiency, Power Density and NVH | Systementwurf von elektrischen Antriebssystemen im Spannungsfeld von Wirkungsgrad, Gewicht und NVH Andreas Hoefer, Valeo Siemens eAutomotive Germany GmbH ; M. Herbel, D. Schierle, W. Peschkow, P. Hamon, Valeo Siemens eAutomotive Germany GmbH
14.00 - 14.30
FE-based Sensitivity Analysis of Stator Winding using Flatpack bending Technology | FE-based Sensitivity Analysis of Stator Winding using Flatpack bending Technology David Wüterich, SEG Autmotive GmbH ; M. Liewald, IFU, Universität Stuttgart; M. Kopp, SEG Autmotive GmbH

Exhaust Gas Aftertreatment | Abgasnachbehandlung

13.00 - 13.30
Leveraging Big Data Analysis to enhance the Validation of Exhaust Gas Treatment Systems | Einsatz von Big Data Analyse zur Erweiterung der Validierung von Abgasnachbehandlungssystemen Nicolas Ide, Robert Bosch GmbH ; A. Serout, T. Dengler, T. Rankel, Robert Bosch GmbH
13.30 - 14.00
Basic Studies on Exhaust Gas Aftertreatment Before Turbine | Grundlagenuntersuchungen zu Abgasnachbehandlungssystemen vor Abgasturbine Martin Angerbauer, IVK, Universität Stuttgart ; M. Bargende, FKFS/ IVK, Universität Stuttgart; M. Grill, FKFS; F. Inci, ILS, TU Berlin
14.00 - 14.30
Pre-Turbo DeNOx Exhaust Gas Aftertreatment System for future 48V Diesel Powertrains | Vor-Turbo DeNOx-Abgasnachbehandlung für zukünftige 48V PKW-Dieselantriebsstränge Johannes Hipp, Technische Universität Darmstadt ; C. Beidl, VKM, TU Darmstadt; D. Knaf, H. Bosch, BIN Boysen Innovationszentrum Nagold GmbH & Co. KG; G. Hohenberg, M. Conin, IVD Deutschland GmbH; J. Kreuz, U. Goebel, Umicore AG & Co. KG

Driving Characteristics I | Fahreigenschaften I

13.00 - 13.30
Empathic Assistants – Methods and Use Cases in automated and non-automated Driving | Empathische Assistenten – Methoden und Use Cases im automatisierten und nicht-automatisierten Fahren Anna-Antonia Pape, TWT GmbH ; Sonja Cornelsen, V. Fäßler, TWT GmbH; K. Ihme, M. Oehl, U. Drewitz, Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR); F. Hartwich, TU Chemnitz; F. Schroedel, IAV Automotive Engineering; A. Lüdtke, OFFIS, Universität Oldenburg; M. Schramm, Soundreply GmbH
13.30 - 14.00
Approach to Objective Evaluation of Driving Behavior with ESC-interventions demonstrated by a Lane Change Maneuver | Ansatz zur Objektivierung des Fahrverhaltens mit ESC-Eingriffen am Beispiel eines Spurwechselmanövers Fabian Fontana, IVK, Universität Stuttgart ; J. Neubeck, FKFS; A. Wagner, FKFS/ IVK, Universität Stuttgart; U. Schaaf, I. Scharfenbaum, Audi AG
14.00 - 14.30
Mechatronic System Design for EPS Systems with residual Modes and variable, nonlinear plant Behavior | Systementwurf für EPS-Systeme bei residualen Eigenbewegungen und nichtlinearem Streckenverhalten Marcus Irmer, Technische Hochschule Köln ; M. Haßenberg, H. Briese, DMecS GmbH & Co. KG; H. Henrichfreise, TH Köln

Engine Mechanics & Measurement Technology | Motormechanik & Messtechnik

13.00 - 13.30
Digitalization of Flow Measurement Systems, in particular of Fuel Consumption Measurement | Digitalisierung in der Durchflußmesstechnik, insbesondere bei der Verbrauchsmessung Heribert Kammerstetter, AVL List GmbH ; J. Moik, M. Sammer, AVL List GmbH
13.30 - 14.00
Finding the best Solution of Goal Conflicts by Use of Online Measurement Technologies in Powertrain Development | Auflösung von Zielkonflikten in der Entwicklung von Fahrzeugantrieben mittels Online-Messtechniken Peter Berlet, IAVF Antriebstechnik GmbH ; A. Jäger, IAVF Antriebstechnik GmbH
14.00 - 14.30
Study to assess the Suitability of C/C-SiC as Material for Piston Rings | Untersuchungen zur Eignung von C/C-SiC als Werkstoff für Kolbenringe Alex Heron-Himmel, Deutsches Zentrum für Luft-und Raumfahrt e.V. ; F. Kessel, Y. Shi, IF, Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR)
14:30 - 15:00
Coffee break | Kaffeepause

Plenary II | Plenar II

15.00 - 15.30
Ambition 2039: Our path to a sustainable mobility | Ambition 2039: Unser Weg zu einer nachhaltigen Mobilität Torsten Eder, Mercedes-Benz AG
15:30 - 15:35
Break for changing room | Pause für Raumwechsel

World Café | World Café


World Café | World Café

Driving Characteristics II | Fahreigenschaften II

15.35 - 16.05
Influence of body-in-white Stiffness on Elastokinematics | Einfluss der Rohbausteifigkeit auf die Elastokinematik Naser Jafarzadehpour, Mercedes-AMG GmbH ; B. Corves, IGM, RWTH Aachen University; M. Bidlingmaier, Mercedes-AMG GmbH
16.05 - 16.35
Ride Comfort Evaluation of Predictive Ride Height and Damper Control Adaptation on Single Obstacles | Fahrkomfortbewertung prädiktiver Niveau- und Dämpferregelungsanpassung bei Einzelhindernisüberfahrt Konstantin Riedl, Technische Universität München ; S. Schaer, J. Kreibich, M. Lienkamp, FTM, TU München; S. Cannon, C. Schimmel, AUDI AG
16.35 - 17.05
Objectification of the Feeling of Safety based on the Human Perception of Vehicle Motions | Objektivierung des Sicherheitsempfindens basierend auf der Wahrnehmung von Fahrzeugbewegungen Martin Heiderich, Honda R&D Europe (Deutschland) GmbH ; F. Zantner, R. Kastner, H. Shibue, Honda R&D Europe (Deutschland) GmbH; J. Wiedemann, FKFS/ IVK, Universität Stuttgart; J. Neubeck, FKFS

Validation | Validation

15.35 - 16.05
Reconstruction of Traffic Accidents with automated and electrified Vehicles | Rekonstruktion von Verkehrsunfällen mit automatisierten und elektrifizierten Fahrzeugen Daniel Paula, Technische Hochschule Ingolstadt ; K. Böhm, DEKRA Automobil GmbH; H.-G. Schweiger, TH Ingolstadt
16.05 - 16.35
Efficient Usage of Abstract Scenarios for the Development of highly-automated Driving Functions | Effizienter Einsatz von abstrakten Szenarien zur Entwicklung hoch-automatisierter Fahrfunktionen Florian Bock, AUDI AG ; A. Heinz, AUDI AG; J. Lorenz, Luxoft GmbH
16.35 - 17.05
Vehicle Endurance Testing through Automated Test Driving | Fahrzeug-Dauerlauferprobung durch automatisiertes Testfahren Felix Kistler, TWT GmbH ; Michael Nadj, H.-P. Reifenrath, Daimler AG; M. Keckeisen, S. Staudacher, TWT GmbH

SI-Engines | Ottomotoren

15.35 - 16.05
Design Optimization of Water-Injection-SI-Engines by Virtual Engine Development | Design Optimization of Water-Injection-SI-Engines by Virtual Engine Development Antonino Vacca, IVK - Universität Stuttgart ; F. Cupo, IVK, Universität Stuttgart; M. Chiodi, FKFS; M. Bargende, FKFS/IVK, Universität Stuttgart
16.05 - 16.35
Intake Port condensed Water Injection for a clean natural Gas Engine: Strategies and Restrictions | Saugrohr-Kondenswassereinspritzung für einen sauberen Erdgasmotor: Strategien und Einschränkungen Youssef Beltaifa, IKKU, Hochschule Karlsruhe ; M. Kettner, J. Judith, IKKU, Hochschule Karlsruhe; P. Eilts, IVB, TU Braunschweig; V. Wiersbitzki, BOMAT Heiztechnik GmbH; M. Klaissle, SenerTec Kraft-Wärme-Energiesysteme GmbH
16.35 - 17.05
Experimental Study of a free Piston linear Alternator with an opposed Piston Combustion Chamber | Experimentelle Untersuchung eines Freikolbenlineargenerators mit Gegenkolbenverbrennung Alex Heron-Himmel, Deutsches Zentrum für Luft-und Raumfahrt e.V. ; S. Schneider, FK, Deutsches Zentrum für Luft-und Raumfahrt (DLR); M. Chiodi, FKFS

Reports from FVV-Projects | Berichte aus FVV-Vorhaben

15.35 - 16.05
Experimental and numerical Investigations of NO2 and HCHO Formation in Lean Gas Engines | Experimentelle und numerische Untersuchungen zur NO2- und HCHO-Bildung bei Magergasmotoren Denis Notheis, Karlsruher Institut für Technologie (KIT) ; Felix Poschen, U. Wagner, A. Velji, T. Koch, IFKM, Karlsruher Institut für Technologie (KIT); M. Olzmann, IPC, Karlsruher Institut für Technologie (KIT)
16.05 - 16.35
Investigations of Interactions between Fuels and Fuels Leading Components of Plug-in-Hybrid Electrical Vehicles | Untersuchungen zu Wechselwirkungen zwischen Kraftstoffen und kraftstoffführenden Komponenten bei Plug-in-Hybrid Fahrzeugen Wilfried Plum, OWI Oel-Waerme-Institut gGmbH ; S Feldhoff, OWI Oel-Waerme-Institut gGmbH; J. Staufenbiel, M. Jakob, Hochschule Coburg
16.35 - 17.05
XME-Diesel - (Bio-)Methyl Ethers as Alternative Fuels in Bivalent Diesel Combustion | XME-Diesel - (Bio-)Methylether als alternative Kraftstoffe in bivalenten Dieselmotoren Martin Härtl, TU München ; W. Willems, C. Herudek, J. Weber, O. E. Herrmann, M. Pannwitz, G. Lautrich, T. Tietze, K. Gaukel, A. Gelner, D. Pélerin, G. Wachtmeister, M. Zubel, T. Ottenwälder, B. Lehrheuer, TU München
17:05 - 18:15
Jubiläumsempfang in der Ausstellung für alle Teilnehmer | Jubiläumsempfang in der Ausstellung für alle Teilnehmer
19:00 - 23:00
Social evening to take place in the »Alte Stuttgarter Reithalle« | Festabend "Alte Stuttgarter Reithalle"

Program of Former Conferences

Scientific Advisory Board 2020

Jumana Al-Sibai

Robert Bosch GmbH

Prof. Dr. Michael Bargende

FKFS/IVK, Universität Stuttgart

Dr. Torsten Eder

Daimler AG

Prof. em. Dr. Ulf Essers

FKFS/IVK, Universität Stuttgart

Thomas Fischer

MANN+HUMMEL International GmbH & Co. KG

Dietmar Goericke

FVV e.V.

Anke Kleinschmit

ANDREAS STIHL AG & Co.KG

Dr. Reiner Künzel

Mahle International GmbH

Franz Loogen

e-mobil BW GmbH

Prof. Dr. Hans-Christian Reuss

FKFS/IVK, Universität Stuttgart

Dr. Michael Steiner

Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG

Prof. Dr. Andreas Wagner

FKFS/IVK, Universität Stuttgart

Dr. Dirk Walliser

ZF Friedrichshafen

Prof. Dr. Jochen Wiedemann

FKFS

Dr. Martin Wierse

Modine Europe GmbH